tisdag 31 augusti 2010

Coopertest

Idag när jag tränade fotboll skulle vi springa coopertestet. Man springer då 3,0 km på tid.
Jag sprang på 11,5 minuter. När man springer att coopertest gäller det att pressa kroppen utan att få mjölksyra. Jag vill alltså veta hur fort jag ska springa för att få ut så mycket som möjligt av kroppen och att göra min träning effektiv. 11,5 minuter är min bästa tid just nu så jag utgåt från den.

Jag gör om km till m och minuter till sekunder.
3,0 * 1000m = 3000 m
11,5 min * 60 sek = 690s

Jag använder mig av hastighetsformeln v=s/t. För att på reda på hur många m/s jag ska springa.

v=3000m/690s
v=4,3m/s

Man kan också välja att göra om detta till km/h

4,3*3,6km/h = 15,5 km/h

För att jag ska springa coopertestet med maximal effekt ska jag springa 4,3m/s eller 15,5 km/h
Detta kanske inte är så lätt att tillämpa om man saknar verktyg, men jag springer oftast med pulsklocka så det fungerar bra för mig!

6 kommentarer:

  1. Bra! Du håller ett bra tempo. Inom idrottens värld så brukar man oftast ange tempot i minuter per kilometer. Vilket tempo höll Linus?

    SvaraRadera
  2. En bra uppgift och bra uträkning! :)
    Linus håller ett tempo på ca 3:52 min/km.

    Löste det på följande sätt:
    Linus springer 15,5km på 1h.
    Och följaktligen tar det 60/13min att springa 1km, vilket blir 3,870min.
    Och sedan för att göra om 0,870 till sekunder tog jag bara 0,870*60 = 52,2 ≈ 52sek.

    Därför blir alltså svaret ca 3:52min.

    SvaraRadera
  3. Finns även en bra sida för att räkna ut tempo, tider och distanser om man skulle vilja ha reda på något snabbt. :)

    http://net.jogg.se/kalkyl/default.aspx

    SvaraRadera
  4. *Menar 60/15 min i mitt tidigare inlägg!

    SvaraRadera
  5. Intressant och bra sida! Tack för tipset: )

    SvaraRadera