onsdag 1 december 2010

Självförsörjande hus!

Dagens problem är inte att tekniken stoppar företag att bygga självförsörjande hus, utan det är den ekonomiska biten som spelar in. Ramlade in på en länk som jag tyckte var ganska intressant eftersom jag tror att människan kommer kunna använda mer miljövänlig energi inom en snar framtid.. Vi lär väl börja tänka mer miljövänligt innan människan förstör jorden helt.

http://www.dn.se/ekonomi/nu-finns-huset-som-skapar-sin-egen-el-1.355238

Ganska fascinerande tycker jag..

4 kommentarer:

  1. Ja det känns ju som om det va lite dyrt som sagt :p
    däremot tycker jag att vi ska satsa på vind, våg och vattenkraft! Jag gillar inte idén med kärnkraft då det kan få extrema konsekvenser om någonting går snett. Det kanske är effektivt men som sagt inge vidare om någonting går fel. våg, vind och vatten däremot är helt naturligt och vi borde utnyttja det mer. Jag tycker det är synd att solkraften inte utnyttjas ordentligt. Jag antar att det är väldigt dyrt och ganska svårt att använda solceller men det borde utvecklas!
    Har däremot hört att de vill sätta upp en himla massa solceller i Sahara, vilket verkar vara en väldigt bra idé!

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant byggnad, men dyr, vilket inte förvånar. Men efterfrågan på bostadshus av denna typen borde inom en snar framtid ändå bli efterfrågad tycker jag. Det är inte en millisekund försent att börja tänka långsiktigt istället för ett 50-tal år framåt i tiden. Nej, energiområdet är verkligen ett intressant området och det är både kul och spännande när det dyker upp nya idéer och lösningar inom detta! En av anledningarna till varför jag ska söka till Energi- och miljöingenjör.
    Vad gäller solceller så är det största problemet just produktionskostnaden, vilket sätter käpparna i hjulet för en större anläggning. Men mera forskning inom området kommer inom en snar framtid (med största sannolikhet) ge bättre och billigare solceller! Solelen har enorm potential!

    SvaraRadera
  3. Ja, jag tror vi verkligen kommer ha nytta av just de "vänliga" energikällorna i framtiden. Hoppas bara man kan göra det billigare att tillverka alla komponenter.

    SvaraRadera
  4. Jo absolut! Lite mer forskning och arbete inom de "vänliga" energikällorna så kommer det med allra största sannolikhet bli både billigare och eftertraktade!

    SvaraRadera